جستجو کردن
خراب شدن انیمه اوزوماکی

نحوه به باد رفتن انیمه اوزوماکی! |

انیمه
زمان مطالعه: 7 دقیقه

زمان آن رسیده است. قسمت چهارم و نهایی انیمه اوزوماکی از شبکه Adult Swim منتشر شده و حالا وقت آن است که به بررسی نکات مثبت، منفی و آنچه که می‌توانست بهتر انجام شود، بپردازیم. انیمه‌ای که بسیاری از طرفداران آن معتقد بودند نتوانست به انتظارات پاسخ دهد. اوزوماکی یک سریال بود که سال‌ها برای ساخت آن زمان صرف شد و جنجال‌های پشت‌صحنه آن با کمک یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال، جیسون دِمارکو، آشکار شد. این اقتباس انیمه به قدری جالب است که اکنون بهترین زمان برای بررسی آن است، به ویژه در فصل ترسناک پاییز و نزدیک شدن هالووین.

برای کسانی که ممکن است با اوزوماکی آشنایی کمتری داشته باشند، این اثر معمولاً به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار خالق ترس، جونجی ایتو، شناخته می‌شود. داستان به یک شهر کوهستانی می‌پردازد که توسط یک نفرین مرتبط با مارپیچ‌ها تسخیر شده است. در نگاه اول، ایده‌ی داستانی ممکن است کمی خنده‌دار به نظر برسد، با افرادی که به حلزون تبدیل می‌شوند، گروه‌های خرابکار که طوفان‌هایی زیر پاهایشان ایجاد می‌کنند، و مردم که با پیچیدن بدن خود به شکل سفال می‌میرند. اما در عمل، مانگای اصلی توانست با سبک هنری منحصر به فرد و نویسندگی ایتو، احساس ترس و وحشت را در دل خوانندگان ایجاد کند. متاسفانه، این موفقیت در اقتباس انیمه از سوی Adult Swim و استودیو Drive به همان اندازه مشاهده نشد.

اشتباه اوزوماکی چه بوده؟

چه اشتباهی رخ داد

اگر بخواهیم اولویت را به بزرگ‌ترین مشکل این انیمه بدهیم، باید به کیفیت هنری آن در طول چهار قسمت این مینی‌سریال اشاره کنیم که بسته به قسمت، نوسانات شدیدی داشت. بسیاری از طرفداران انیمه سال‌ها منتظر بودند تا اوزوماکی بالاخره در بلوک برنامه‌ریزی شبکه کارتون پخش شود و اگرچه قسمت اول توانست به انتظارات پاسخ دهد، قسمت‌های بعدی توجه‌ها را به دلایل نادرست جلب کردند. واضح بود که تغییراتی در روند ساخت ایجاد شده بود تا سریال به هر شکل ممکن منتشر شود، همانطور که خود جیسون دِمارکو در یک پست رسانه‌ای حذف‌شده به آن اشاره کرد، و این تغییرات به وضوح نمایان بود. به‌ویژه قسمت دوم با صحنه‌هایی که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد، در مقایسه با قسمت اول اوزوماکی که توانسته بود نظرها را جلب کند، از نظر کیفیت فاصله زیادی داشت و بسیاری از بینندگان این نکته را به شدت احساس کردند.

وقتی به مشکلات مرتبط با انیمیشن نگاه می‌کنیم، از منظر یک ناظر خارجی، پیشنهاد دادن در مورد آنچه می‌شد به شکل بهتری انجام داد دشوار است، به‌ویژه در مورد اوزوماکی. گفتن این که «می‌توانستند زمان بیشتری بگذارند» بعد از پنج سال کار بر روی این مینی‌سریال به نظر نمی‌رسد که پیشنهاد عملی باشد، زیرا این پروژه در این مرحله نیاز به انتشار به هر شکل ممکن داشت. دِمارکو تایید کرد که آن‌ها چندین گزینه برای تصمیم‌گیری داشتند، از جمله این که فقط قسمت اول را منتشر کنند، و شاید این بهترین گزینه می‌بود. سریال‌هایی مانند برزرک در سال 1997 به عنوان نوعی تبلیغ برای مانگای اصلی خود ساخته شدند و شاید اوزوماکی هم می‌توانست چنین چیزی باشد. این ممکن بود که حس ناامیدی از این که فقط یک انیمه سی دقیقه‌ای دریافت کرد، ایجاد کند، اما آن سی دقیقه نخست چقدر قدرتمند بود.

سرعت پیشروی اوزوماکی

سرعت پیشروی اوزوماکی

قبل از شروع این بخش، می‌خواهم بگویم که من شخصاً یک طرفدار بزرگ جونجی ایتو هستم و مشکلاتی که در اوزوماکی از شبکه Adult Swim با آن مواجه شدم، برای من بیشتر از انیمیشن به سرعت پیشروی داستان مربوط می‌شود. درست است که انیمیشن ضعف‌ها و خصوصیات خاص خود را داشت، اما برای من مسئله اصلی این بود که سرعت پیشروی داستان در سریال مناسب نبود. از میان چهار قسمت منتشرشده، قسمت سوم جایی بود که سریال اشتباه کرد، حتی اگر قسمت دوم بیشتر به دلیل «انیمیشن ضعیف» توجه‌ها را جلب کرده بود. قسمت دوم توانست بسیاری از داستان‌های سریع و نسبتا موثر خود را در اقتباس انیمه‌ای ارائه دهد، در حالی که قسمت سوم زیر فشار تلاش برای فشردن بیش از حد مطالب در یک قسمت، ضعیف عمل کرد.

اوزوماکی داستانی عالی برای حساسیت‌های جونجی ایتو به عنوان یک «استاد ترس» است. این داستان دارای خط اصلی‌ای است که چندین داستان کوچک در یک شهر نفرین‌شده را تحت یک چتر به هم وصل می‌کند، و مانگا در این زمینه موفقیت زیادی دارد. در انیمه، بارها پیش می‌آید که موجودات، شخصیت‌ها و نکات داستانی به‌طور ناگهانی و به‌عنوان نوعی «ایستر اگ» وارد می‌شوند، بدون آنکه زمان کافی برای پردازش و تاثیرگذاری آن‌ها داده شود. مانگای اصلی به خوانندگان این فرصت را می‌داد تا در وحشت باورنکردنی این سناریوی به ظاهر مضحک غرق شوند. شاید هیچ مثال واضح‌تری از داستانی که «در ترجمه گم شده» نباشد، جز داستان «جک در جعبه» نباشد.

در قسمت دوم اوزوماکی، ما با میتسورو یاماوچی آشنا می‌شویم، پسری که از ترساندن مردم لذت می‌برد. میتسورو که چشم‌چران شخصیت اصلی، کیریه، است، یک بار بیش از حد سعی می‌کند او را بترساند و به طور تصادفی زیر چرخ‌های یک خودرو می‌افتد. او بعداً به شکل یک «جک در جعبه» تغییر شکل می‌دهد، تحت تاثیر نفرین مارپیچی، و یکی از موثرترین داستان‌های مانگای اوزوماکی را در حالی که از قبر به دنبال کیریه می‌رود، روایت می‌کند.

در اقتباس انیمه، میتسورو در دنیای زنده معرفی می‌شود، اما پس از آن، مخاطبان انیمه زمان کمی برای مشاهده وحشت آنچه او تبدیل شده است و چگونگی پیچش نفرین بر شکل در حال پوسیدگی او دارند. او به سادگی در دقایق پایانی قسمت سوم ظاهر می‌شود، بلافاصله در یک «جالت ناگهانی» سقوط می‌کند که به اندازه وحشت تدریجی و ترسناک مانگا اثرگذار نیست. این مشکل زمانی تشدید می‌شود که او درست پس از یک موجود دیگر وارد قاب تصویر می‌شود، موجودی که از خانه ردیفی که کیریه و خانواده‌اش در آن پناه گرفته‌اند، بیرون آمده است. نمونه‌های دیگری از این مشکل در اوزوماکی وجود دارد، اما این یکی از برجسته‌ترین آن‌هاست و نشان می‌دهد که سریال Adult Swim می‌توانست این مشکلات را پیش از پخش اصلاح کند.

اوزوماکی به درستی انجام شده

اوزوماکی به درستی انجام شده

هیچ پاسخ ساده‌ای برای تحلیل این‌که چه چیزی می‌توانست باعث موفقیت اوزوماکی شود، وجود ندارد. ساده‌ترین راه برای توضیح آن این است که انیمیشن و سرعت پیشروی داستانی که در قسمت اول استفاده شده، در سه قسمت بعدی هم حفظ می‌شد. اما با توجه به آنچه که طرفداران انیمه از پست‌های رسانه‌ای حذف‌شده جیسون دِمارکو دیده‌اند، این کار به هیچ وجه آسان نبوده است. با این حال، دو مسیر احتمالی برای اینکه این انیمه می‌توانست بهترین اقتباس از آثار جونجی ایتو باشد، وجود دارد.

اولین پیشنهاد این است که Adult Swim می‌توانست این پروژه را به‌صورت یک پروژه یک ساعته منتشر کند، با برش دادن بخش‌های غیرضروری از داستان‌ها و تخصیص منابع بیشتر برای این که طول قسمت‌ها متعادل باقی بماند. از سوی دیگر، اگرچه پنج سال زمان زیادی برای انتظار بود، شاید به زمان بیشتری نیاز بود. ساخت قسمت‌های بیشتر برای این مینی‌سریال می‌توانست به جریان بهتر داستان کمک کند و مشکلات انیمیشن را برای بینندگان کمتر نمایان کند، حتی اگر این به معنی طولانی‌تر شدن زمان تولید باشد. هیچ وقت نخواهیم دانست که تصمیم درست این بوده که همه قسمت‌ها منتشر شوند یا تنها قسمت اول، اما هنوز هم بخش‌هایی در قسمت‌های دوم تا چهارم وجود دارد که می‌توان از آن‌ها لذت برد.

چه چیزی اوزوماکی به درستی انجام داد؟

چه چیزی اوزوماکی به درستی انجام داد

اگر بخواهم از ذکر نکاتی که همکاری Adult Swim و استودیو Drive به درستی انجام داده‌اند غافل شوم، باید بگویم که قسمت اول یکی از قسمت‌هایی بود که درست عمل کرد و بالاخره کاری غیرممکن را انجام داد: انتقال سبک جونجی ایتو به صفحه نمایش کوچک. حتی با وجود انتقاداتی که به قسمت‌های بعدی وارد شد، برخی از لحظات داستانی و انیمیشنی به خوبی اجرا شدند. داستان زن‌های باردار در قسمت سوم که به دنبال خون برای نوزادان خود می‌گشتند، واقعا وحشت‌انگیز و پوست‌کنی بود و توانست جو ترسناکی را به خوبی از منبع اصلی منتقل کند.

حس کلی دلهره و جو ترسناک نیز در بیشتر قسمت‌های مینی‌سریال به خوبی منتقل شد، علی‌رغم مشکلاتی که در انیمیشن وجود داشت. موسیقی متن کالین استتسون انتخابی الهام‌بخش برای این پروژه بود و باید فرض کنیم که حتی با وجود انتقاداتی که به این اقتباس وارد شد، آهنگ‌های ترسناک آن به عنوان برخی از بهترین قطعات تاریخ انیمه در حافظه باقی خواهند ماند. اوزوماکی در نهایت یک اقتباس ناقص است، اما هنوز هم الماس‌هایی در دل خاک دارد.

جونجی ایتو ادامه بده!

جونجی ایتو ادامه بده

با در نظر گرفتن همه این موارد، اقتباس‌های انیمه‌ای از آثار جونجی ایتو باید در آینده ادامه پیدا کند. قسمت اول اوزوماکی نشان می‌دهد که چنین اقتباس‌هایی می‌توانند انجام شوند و به خوبی هم انجام شوند، به خصوص حالا که هالیوود نیز با سه فیلم زنده‌اکشن جدید در دنیای ترس وارد شده است. سبک هنری ایتو به قدری خاص است که اجرای آن دشوار است، همانطور که مجموعه‌هایی مثل The Junji Ito Collection و Maniac: Japanese Tale of the Macabre نشان می‌دهند. اما اگر Adult Swim و استودیو Drive توانسته‌اند این کار را در قسمت نخست اوزوماکی به درستی انجام دهند، پس ارزش دارد که دیگر داستان‌های استاد ترس را دوباره امتحان کنیم.

سخت است که نهایتاً احساس ناراحتی نکنیم از اینکه انیمه اوزوماکی نتوانست به انتظارات برسد، اما در این سریال درس‌هایی آموخته شده و نکات خوبی وجود دارد که از آن بیرون آمده، با وجود تمام کاستی‌ها. هرچند که شاید اوزوماکی در نهایت تبدیل به همان انیمه ترسناک کلاسیکی که امیدوار بودیم نشود، اما سریال Adult Swim نشان داد که چرا ایتو یک استاد واقعی در هنر خود است. امیدواریم که این پایان تلاش‌ها برای انجام درست کارهای جونجی ایتو در دنیای انیمه نباشد، چرا که بینندگان هنوز هم به انیمه‌های ترسناک برای این زمان‌های مرموز نیاز دارند.

آیا می‌خواهید از جدیدترین اخبار انیمه و وحشت‌هایی که در آن نهفته است، باخبر شوید؟ با تیم انیمه در ComicBook.com همراه باشید تا از آخرین به‌روزرسانی‌ها در مورد جونجی ایتو مطلع شوید و برای صحبت درباره همه چیز انیمه و کامیک‌ها مستقیماً به من پیام بدهید @EVComedy.

منبع: comicbook

تاریخ آخرین آپدیت:  ۲۷ام آبان ۱۴۰۳

پایان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *